F-16 Whistle

De kennisbank voor de spotter, met onderwerpen die niet in de andere fora passen

Moderators: sgvolkel, Zonan Adolfse, T-O

Plaats reactie
full throttle
SGV Novice
SGV Novice

F-16 Whistle

Bericht door full throttle » 18 nov 2010 10:02

Regelmatig hoor ik,en medegeinteresseerden tijdens de landing van een f16 een wistle/fluittoontje meekomen.
Zo werd er een discussie op gang aldaar dat het met de wielen ,of gastoevoer,of met de vleugel of staartklep te maken zou hebben

Is er iemand, die daar duidelijkheid kan over verschaffen?

Marien
SGV Advanced
SGV Advanced

Bericht door Marien » 18 nov 2010 10:14

Is hier wel eens eerder aan de orde geweest. Ik heb er ooit een filmpje van geplaatst op youtube, kan alleen het topic niet meer vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=AxUwgSkHQTk
Groeten Marien

Theo B
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Theo B » 18 nov 2010 11:41

Hallo

De geluiden die je bedoelt zijn waarschijnlijk afkomstig van de nozzle (uitlaat) van de motor. De nozzle segmenten worden gestuurd door een motortje die door een hoge luchtdruk worden aangedreven. Zodra de nozzle segmenten open of dicht worden gestuurd, werken de nozzle actuators kortstondig en daarbij maken ze dat fluitend geluid.

Greetings, Theo.

Stephan Lodewijks
SGV Top user
SGV Top user

Bericht door Stephan Lodewijks » 18 nov 2010 15:10

Ik kan me uit dat topic van de vorige keer 't volgende herinneren: het is niet de nozzle zelf, maar het aandrijvingssysteem (een wieltje of zoiets) dat voor beweging van de nozzle zorgt.

Gr,

Stephan
voor H.: sana sevgilim hiç unutmayacak...

Mickey312
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Mickey312 » 18 nov 2010 18:48

Theo B schreef:Hallo

De geluiden die je bedoelt zijn waarschijnlijk afkomstig van de nozzle (uitlaat) van de motor. De nozzle segmenten worden gestuurd door een motortje die door een hoge luchtdruk worden aangedreven. Zodra de nozzle segmenten open of dicht worden gestuurd, werken de nozzle actuators kortstondig en daarbij maken ze dat fluitend geluid.

Greetings, Theo.
Inderdaad :wink:

Mickey
Michael

Please do not copy any of my pictures to other forums or Facebook pages without my prior consent per pm.

Kraai
SGV Novice
SGV Novice

Bericht door Kraai » 19 nov 2010 09:54

Stephan Lodewijks schreef:Ik kan me uit dat topic van de vorige keer 't volgende herinneren: het is niet de nozzle zelf, maar het aandrijvingssysteem (een wieltje of zoiets) dat voor beweging van de nozzle zorgt.

Gr,

Stephan
Dat klopt maar dat zegt Theo ook!
Het zijn de actuators die hier aan werken om de nozzle in een bepaalde positie zetten om zo een juiste druk te kunnen berijken!

greetz John
Vroeger dat waren nog eens tijden met F-4's, F-14's, F-104's, Lightning's toen werd er tenminste gevlogen.

full throttle
SGV Novice
SGV Novice

Bericht door full throttle » 20 nov 2010 10:56

Bedankt iedereen voor de duidelijke informatie en uitleg.

Joost900
SGV Top user
SGV Top user

Bericht door Joost900 » 20 nov 2010 11:20

En om beestje een naam te geven : CENC (Convergent Engine Nozzle Control)

Plaats reactie