Hoe maak je de mooiste fotos?

De kennisbank voor de spotter, met onderwerpen die niet in de andere fora passen

Moderators: Robert, Maurice

Plaats reactie
full throttle
SGV Rookie
SGV Rookie

Hoe maak je de mooiste fotos?

Bericht door full throttle » 24 apr 2013 10:28

Met de open luchtmacht dagen in het verschiet was ik benieuwd met wat voor materiaal jullie werken om die extreme foto te maken.
Bv type camera,lens en instellingen.
Wat is de beste instelling voor je camera voor een prop en/of jet met zonnig of bewolkt weer?
Kan je beter in Raw schieten dan in JPEG etc.
Er zijn genoeg mensen die het toch net niet voor mekaar krijgen om die ene foto te maken zoals bedoeld was..included me

Robert
Site Admin
Site Admin

Re: Hoe maak je de mooiste fotos?

Bericht door Robert » 24 apr 2013 14:09

Voor een jet is snelheid belangrijk, voor een prop en heli een trage sluitertijd. Hoe ver je kunt gaan is afhankelijk van je skills en de kwaliteit van je apparatuur. Een DSLR is vereist voor de echt gave platen.

Je moet altijd minimaal in RAW fotograferen (desnoods RAW+JPEG) omdat je daarmee achteraf zonder kwaliteitsverlies het nodige kan verbeteren.

Uiteraard moet je ook op de goede plek staan. Ken je toevallig de demo van de kist die je wilt fotograferen: op welke plek van de baan is deze het spectaculairst? En ken de eigenschappen van de kist: waar komt hij los en waar komt bijvoorbeeld de parachute te voorschijn? Daarnaast is het belangrijk waar je voor de foto die je in gedachte hebt het beste licht hebt.

Voor de rest is het gewoon uitproberen en van je fouten leren! Maar kijk ook naar de gave platen van anderen en bedenk hoe zij dat voor elkaar gekregen hebben. Het mooie van de Luchtmachdagen is dat het twee dagen zijn (drie als je ook naar de spottersdag gaat). Dus overdag al proberen te bedenken wat je beter had kunnen doen, 's-avonds meteen je foto's analyseren en de fouten de volgende dag herstellen!

Ga niet bij de grootste groep staan omdat je denkt dat zij het dan wel zullen weten. De gaafste platen worden meestal gemaakt door eenlingen die na een uitgebreide analyse de beste plek gevonden hebben.

Paveway
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Paveway » 24 apr 2013 15:02

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Voor de rest is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen...en na verloop van tijd heb je door wat je moet doen om DE foto te maken.
Uiteraard kan het zo zijn dat je tussendoor plotseling een mooi 'lucky shot' maakt waar je zelf van staat te kijken! :lol:

Ik zou vooral adviseren om je te verdiepen in wat (voor jou) het mooiste shot oplevert en dat vergt voor iemand die net begint vooral veel oefening.
Maar wees gerust, zo zijn we allemaal begonnen! :D

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 24 apr 2013 17:36

toch is er iemand die het er niet helemaal mee eens is, want er wordt een bochtje afsneden..

in tegenstelling tot wat robert hierboven beweert, is een Digitale spiegelreflexcamera (DSLR) namelijk NIET per sé noodzakelijk voor "de mooiste foto's".
Immer: jarenlang werden met analoge spiegelreflexcamera's de meest fantastische opnamen gemaakt (en een deel daarvan bv. gepubliceerd in boeken, tijdschriften enz. Daar werd gewoon, zwart-wit negatieffilm, kleurennegatieffilm of diapostitieffilm gebruikt. NG stond er vol mee.
en menig fotograaf gaat weer terug naar bv. dia's (al dan niet naast digitaal). Noem het cult of anders, maar het is wel zo.

Maar:
Ook met (digitale) consumentencamera's zonder verwisselbare lenzen kunnen "de mooiste foto's" worden geproduceerd. Zelfs met die rare mobiele telefoons wordt je nog wel eens verrast. :wink:
Beelden die kunnen wedijveren met die uit de allerduurste lenzen en camera's. De mens achter het apparaat is essentieel.
Heb je wel eens z/w foto's uit b.v. WO-2 gezien? Vlijmscherpe platen werden er gemaakt met alle details. Digitaal bestond toen echt nog niet hoor. Die foto's staan nog steeds als een huis :mrgreen:

"De mooiste" is bovendien ook nog eens ietwat subjectief begrip, en naast een goed lensje in de analoge of digitale camera is o.a.. de mens die de camera vasthoud, de scene en de compositie bedenkt, of zelfs uit de losse pols vastlegt, p het (of beter:"een") juiste moment afdrukt etc. etc.
dat is van het allergrootste belang voor de allermooiste foto's.

Blijf proberen, speel (wissel af) met de sluitertijden (als jouw camera dat kan) en kijk goed naar de behaalde effecten daarvan
en leer van je fouten etc etc, want dat onderschrijf ik natuurlijk van harte.

PS. t.a.v. RAW ; ik gebruik zelf ook RAW-bestanden, maar er zijn vliegtuigfotografen / spotters die alleen op JPEG werken en daar heel tevreden mee zijn. En diverse (semi-)pro's hebben een consumentencameraatje naast hun dure spullen.

o ja, lees de gebruiksaanwijzing goed begrijpend door. :P

SUKSES
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!

Robert
Site Admin
Site Admin

Bericht door Robert » 24 apr 2013 19:15

Zijn er nog SLR's te koop? Indien zo mijn excuses.

Er vanuit gaande dat we het hier over het fotograferen van actie hebben ken ik geen niet-(D)SLR die dit schitterend doet.

Uiteraard heb ik ook vaak een compactcamera bij voor de snelle snap-shot. En ja daar zitten mooie foto's tussen.

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 24 apr 2013 19:42

SLR- fabrieksnieuw in ons land wordt lastig, dat geef ik toe, maar op de tweedehandsmarkt: een o-v-e-r-v-l-o-e-d. en vaak 'voor weinig'. 8) bv. Analoge canon EOS 5 (met AF en eye-control focus! ) tussen de 50 en 100 euro.
of wat te denken van het oude 'echte werk' met een manual focus SLR-camera.

Ik was erg verrast door scherpe actie-!-beelden uit een grote Powershot uit de SX range. (m.i. ietwat te duur, maar hij maakt naast jpeg, meen ik, ook RAW. :wink: )
Robert schreef: Uiteraard heb ik ook vaak een compactcamera bij voor de snelle snap-shot. En ja daar zitten mooie foto's tussen.
et tu, brutus? :lol:
Laatst gewijzigd door Thunderbird 1 op 25 apr 2013 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert
Site Admin
Site Admin

Bericht door Robert » 24 apr 2013 20:33

Een mooie vergelijking, de compactcamera als Brutus en de (D)SLR als Caesar. Brutus kan af en toe wel wat steken, maar het niveau van een Caesar zal hij nooit hebben...

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 25 apr 2013 15:33

noot:
De genoemde Powershot SX (e.d.) valt niet in de cat. 'Brutus' aka compact-, maar wel in de cat. Consumentencamera's. High-end, aldus canon. :wink:

ps. Dit is geen reclame voor dat merk, want andere merken (panasonic bv) scoort op reviews sites ook goed of zelfs beter! :idea:

Mickey312
SGV Pro
SGV Pro
Contacteer:

Bericht door Mickey312 » 05 mei 2013 11:05

Vaak kun je de "exif-data" van digitale foto's bekijken, zijn zelfs add-ons voor. Dit is erg leerzaam, want dan kun je de camera-instellingen en zelfs de camera- en lensgegevens bekijken van foto's van anderen. Natuurlijk is de finishing touch ook belangrijk, dus nabewerken met Photoshop Elements of een ander programma komt je foto's ten goede. Als je RAW fotografeert heb je daartoe de meeste speelruimte. En dat hoeft echt geen tientallen minuten per file te duren.

En t.a.v. de DSLR / SLR / P&S discussie: Als je actie-foto's wilt maken (van vliegtuigen) heb je een zo kort mogelijke shutter-lag (de tijd tussen het door jou indrukken van de knop en het daadwerkelijk nemen van de foto door de camera) en zo snel en accuraat mogelijke auto-focus nodig (die kan volgen), dus kom je uit op een (D)SLR. En verder heeft de beeld-kwaliteit en resolutie van DSLR's die van dia's ingehaald. Kodak verkoopt en ontwikkelt geen Kodachrome meer, nagenoeg alle professionele fotografen gebruiken DSLR's en foto's worden voornamelijk gedeeld via digitale media.

Kijk maar eens naar zo'n Frits van Eldik! Als je op hem google't, dan lees je ook over de voorbereiding benodigd voor het nemen van echt goede, unieke foto's, waar Robert ook al over schreef.

Succes! Zoals gezegd, RTFM! En uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen!
Michael de Boer

Please do not copy any of my pictures to other forums or Facebook pages without my prior consent per pm.

Plaats reactie