IFR/VFR wanneer wordt welke gebruikt

De kennisbank voor de spotter, met onderwerpen die niet in de andere fora passen

Moderators: Robert, Maurice

RikBonnet
SGV Novice
SGV Novice

IFR/VFR wanneer wordt welke gebruikt

Bericht door RikBonnet » 11 apr 2018 15:44

Afgelopen dinsdag 10 april was ik op leeuwarden voor Frysian flag. Hier werd de hele dag gebruik gemaakt van IFR landingen.
Dit had ermee te maken dat er teveel 'haze' zou zijn en het vliegveld niet goed vanuit de lucht te zien zou zijn.
In de ochtend was dat duidelijk te zien vanaf de grond, maar het werd steeds beter in de loop van de dag.
Voor een leek was het een erg mooie dag, blauwe lucht, zon, insmeren om geen kreeft te worden. Daarom was het voor veel wel onverwachts dat er de hele dag IFR landingen gemaakt werden ipv de gebruikelijke VFR landingen.

Is het zicht vanuit de lucht dan zo anders dan vanaf de grond? Of is er een beslissing genomen om IFR te vliegen in de ochtend en wordt hier aan vast gehouden?
Ik weet wel dat 2 groepen in de ochtend een VFR landing geprobeerd hebben, waarvan de 1e groep heel raar op het vliegveld kwam aanvliegen.

Daarnaast duurde met de IFR landingen het een stuk langer voordat alle vliegtuigen binnen waren, hierdoor kwamen er een aantal vliegtuigen in de middag missie met een lager brandstof nivo terug dan dat ze lief hadden. (Spaanse hornet die hem zat te knijpen, en relatief veel communicatie over brandstof dat men nog in de tank had zitten, wat ik normaal gesproken nooit op de scanner hoor.)
Wordt hier geen rekening mee gehouden? Of komt dat toevallig zo uit?

Al met al was het wel een leuk dagje op Leeuwarden.

Plaats reactie