Japan april 2019

Voor de tripverslagen van ééndaagse en meerdaagse bezoeken

Moderators: Robert, Maurice, Arjan, raaver

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Japan april 2019

Bericht door bvdboomen » 22 apr 2019 11:37

Ik ben net terug van een hele gave trip naar Japan. Het was mijn tweede bezoek aan het spotters-walhalla. Er zijn pechmomenten geweest zoals het niet vliegen van fighters vanwege de crash van de F-35. Uit respect werden alle jagers aan de grond gehouden. Door aanpassingen in de oorspronkelijke planning hebben we toch gekregen waar we voor naar Japan zijn gekomen. Een ander pechgeval was, dat de T-4's de hele trip niet vlogen.

Ik neem jullie met 50 foto's mee in mijn herbeleving van de reis.

1. Onze trip begon bij het Orionveld Hachinohe voor een bliksembezoek om de vertrekkende Orion te pakken.
Afbeelding

2. Daarna door naar Misawa waar ik mijn eerste Japanse Hawkeye wist te scoren.
Afbeelding

3. Ook deze Beech 1900 is nieuw voor mij.
Afbeelding

4. Helaas is er een F-35 van de Japanners gecrashed (niet deze kist). Deze foto is van de dag ervoor.
Afbeelding

5. Door naar Matsushima waar ik deze mooie F-2 op de rug kon pakken.
Afbeelding

6. Change of plans. Omdat het op Hyakuri de volgende dag slecht weer zou zijn, zijn we alvast die kant op gereden.
Afbeelding

7. In het korte tijdsbestek in de late middag veel Phantoms kunnen fotograferen.
Afbeelding

8. Het zou helaas de enige dag zijn waarop de RF's zich lieten zien.
Afbeelding

9. Op een no-fly-day taxiede deze bak naar de QRA voor een kistwissel.
Afbeelding

10. Een C-2 in de landing op Iruma.
Afbeelding

11. Vorige keer had ik een gekleurde YS-11, nu een mooie operationeel ogende grijze.
Afbeelding

12. Op Gifu zit de testunit en dat is goed te zien aan deze C-1.
Afbeelding

13. Verder naar het vierde veld op deze dag: Komaki, waar we ondermeer getrakteerd werden op maar liefst drie tankers.
Afbeelding

14. Komaki is het Herc veld en die waren dan ook lekker bezig.
Afbeelding

15. Onze reis gaat verder naar Tsuiki, waar de F-2's staan... heel veel!
Afbeelding

16. Het veld ligt tegen de zee aan, vandaar die verhoging.
Afbeelding

17. De kade is hier ook goed te zien. We worden enthousiast begroet.
Afbeelding

18. Een F-2 met een iets te grote iets onder de vleugel.
Afbeelding

19. Op Iwakuni kom ik mijn eerste Greyhound tegen.
Afbeelding

20. Ondanks de crash, vliegen de Amerikanen wel door met de F-35.
Afbeelding

21. Iwakuni is een lastig veld als de wind verkeerd staat. Deze Hornet bleef gelukkig laag.
Afbeelding

22. De US-2 helaas niet maar het is wel een gave bak!
Afbeelding

23. De kop van de baan is ver weg dus veel last van heat haze.
Afbeelding

24. Ik heb overigens veel Orions te pakken deze trip.
Afbeelding

25. Akeno, het heli-veld. Jammer dat daar de zon niet scheen!
Afbeelding

26. Je staat daar namelijk à la Gilze-Rijen enorm dicht op de baan en het platform.
Afbeelding

27. Geweldig dat ze hier nog mee vliegen.
Afbeelding

28. De fotomogelijkheden op Akeno zijn enorm.
Afbeelding

29. Nog een oudgediende die ik voor mijn lens hoopte te krijgen.
Afbeelding

30. Dit bliksem bezoek aan Komatsu was ook niet gepland maar leverde wederom veel kisten en mooie foto's op.
Afbeelding

31. De agressors vliegen in meerdere kleurschema's.
Afbeelding

32. Op Komatsu is het tegenwoordig goed timen vanwege de extra aangebrachte rol prikkeldraad op het hek.
Afbeelding

33. Besneeuwde toppen terwijl wij met korte mouwen konden staan.
Afbeelding

34. Het werd al donkerder zodat de naverbranders zichtbaar werden.
Afbeelding

35. Dit is het zicht vanaf het bezoekersplatform. Speciale ruimtes in de hekken maken fotograferen goed mogelijk.
Afbeelding

36. Met zon heb je hier wel heat haze.
Afbeelding

37. De volgende dag scheen die volop en was de baan gedraaid. Helaas geen agressors in de ochtend.
Afbeelding

38. Wel deze mooie Blackhawk vol in de zon.
Afbeelding

39. Na Komatsu stond Gifu weer op de planning. Dit keer vanaf een nieuwe locatie langs de baan.
Afbeelding

40. Mooi strijklicht op de test Eagle.
Afbeelding

41. Ondanks dat het op zijn einde loopt. vlogen de Phantoms toch meerdere sorties.
Afbeelding

42. Op vrijdag was de planning optioneel. Uiteraard koos de groep voor Hyakuri waar nu wel weer gevlogen werd.
Afbeelding

43. Ook het slepen gebeurt in stijl.
Afbeelding

44. Leuk lijntje. De andere twee Phantoms waren net wat te laat op de roller, anders waren het er vijf geweest.
Afbeelding

45. Take-off genomen vanaf de befaamde torens.
Afbeelding

46. Ze bleven lekker lang laag.
Afbeelding

47. De laatste zaterdag brachten we door op Atsugi. Best wel leuk vliegverkeer gehad voor een weekend.
Afbeelding

48. Deze P1 was bezig met oefenboeien droppen.
Afbeelding

49. Toffe marine Herc die ik nog niet had. Tot nu toe alleen luchtmachtvarianten.
Afbeelding

50. En ik sluit af met een Super Hornet in het zakkende zonnetje op Yokota.
Afbeelding

Zonan Adolfse
SGV Pro
SGV Pro
Contacteer:

Re: Japan april 2019

Bericht door Zonan Adolfse » 22 apr 2019 15:50

Erg gave foto's en verhaal!
Moet een hele leuke trip geweest zijn zeg 8)
Toch mooi om zo nog even wat F-4s erop te hebben zeg en wat heeft Japan een leuke luchtmacht!

sgvolkel
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door sgvolkel » 23 apr 2019 11:10

Prachtige reeks Ben! Heerlijk om zo'n variatie te zien.
En....Phantoms blijven phet :lol:
T-Opa²

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 23 apr 2019 20:49

Dank je wel Theo en Zonan.
Zonan Adolfse schreef:
22 apr 2019 15:50
Toch mooi om zo nog even wat F-4s erop te hebben zeg
"wat F-4s"... Het waren er iets meer dan "wat". :D
Afbeelding
De lijn liep links buiten de foto nog door.

bvdbogaert
SGV Top user
SGV Top user

Bericht door bvdbogaert » 24 apr 2019 18:57

Prachtige serie Ben. Wat een ongelofelijke diversiteit aan kisten. Echt de moeite waard

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 26 apr 2019 14:21

Dank je wel Bart.
Ik heb even geïnventariseerd en tel 26 verschillende hoofdtypes. Daar heb ik geen subtypes in mee genomen zoals F-4 en RF-4.

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 10 aug 2019 08:42

Ik weet niet of iemand dit topic nog leest maar ik heb alle foto's van Japan opnieuw bewerkt. De reden was, omdat ik na publicatie van andere reisgenoten mijn foto's nogal flets vond en er blijkbaar meer blauwe lucht aanwezig was dan op mijn platen zichtbaar bleek te zijn.
Met een forced reload in de browser zouden de nieuwe versies van de foto's zichtbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Als bonus voor jullie bezoek aan dit topic plaats ik nog wat extra materiaal.

52. Hyakuri take-off in de ondergaande zon.
Afbeelding

53. We zijn zelfs gebleven tot het blauwe uurtje!
Afbeelding

54. Op Iruma nog deze slanke dame te pakken. Ook al in avondlicht. We maakten soms lange dagen. :D
Afbeelding

55. Op Gifu vlogen de testbakken goed.
Afbeelding

56. Eerder schreef ik dat ik met de 602 alle tankers compleet had zonder er een foto van te plaatsen. Bij dezen.
Afbeelding

57. Nog een fotomogelijkheid van Tsuiki die ik niet heb laten zien in de eerste reeks.
Afbeelding

58. Daar hoort deze ook bij.
Afbeelding

59. Een stevig gebruikte Hawkeye op Iwakuni.
Afbeelding

60. Op hetzelfde plekje deze Super Hornet een stuk helderder nadat alle rook opgetrokken is.
Afbeelding

61. Deze leuke Oh-6 werd even in het gras gezet voordat ie naar de baan ging.
Afbeelding

62. Op Komatsu deze Blackhawk nog kunnen pakken in het laatste licht.
Afbeelding

63. Herkansing voor de 318, hier op Gifu. Kwamen we op Komaki ook tegen maar dan te hoog.
Afbeelding

64. Terwijl je op Hyakuri mooi op de torens kan staan, vind ik dit standpunt toch het mooiste.
Afbeelding

65. Niets is scherp in deze foto maar ik vind het zo'n gave plaat.
Afbeelding

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 10 aug 2019 09:44

ja 'gelezen'... :wink:

mag ik - voorzichtig - smaken verschillen, suggereren bijv. nr 64 de instelling een paar puntjes lichter te zetten, + de temp iets aan te passen => 200-300 kouder

en dan s kijken of hij dan nog mooier wil worden?

Phantoms, dat gaat niet lang meer duren.... :!:
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 10 aug 2019 13:56

Je hoeft niet voorzichtig te zijn hoor. Ik stel de vraag om te leren en dan mag er best kritiek gegeven worden. :D
Is foto 64 de enige waarvan je denkt dat die een aanpassing kan gebruiken? Als je zo intensief met bewerken bezig bent, dan zie je kleurzwemen niet meer zo snel omdat je ogen daar aan wennen.

Hierbij foto 64 een beetje lichter gemaakt en 200 minder (was 5200 is nu 5000):

64a.
Afbeelding

Thunderbird 1
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door Thunderbird 1 » 10 aug 2019 16:35

ik snap wat je bedoelt, op een gegeven moment wordt het lastig 'de norm' te vinden / die vast te houden. En dan hou je altijd nog de vraag hoeveel tijd je per foto's kan en wilt besteden om te optimaliseren & experimenteren. :wink:

Conclusie en waardering: 64a vind ik frisser- beter.

tip.
Je zou nog kunnen experimenteren met (weinig!) contrast verhogen of wat mijn voorkeur zou hebben, nog ietsje met de histogramwaarden te schuiven, m.n. donker en midden. bv. 2 puntjes donkerder en de midden tonen naar 97-96 of 95? of zo. Net wat jij lekker vind.
pas op de de tanks niet verdwijnen / vollopen met zwart....dat wil je niet.

Ik had ooit een oud bewerkingsprogje dat allerlei waarden liet zien in een combischerm met 9 (of was het 12?) varianten. (waarvan meestal 3 of 4 nuttig / de rest te extreem), en dan een keuze maken of verder experimenteren. Helaas, dat was iets van vroegere software. maar dat was soms erg handig...

kom maar op met 64a en 64b naast / onder elkaar 8)

ps, Canon heeft m.i. te vaak iets te veel 'rood' of donkergeelzweem. De temperatuur aanpassen is dan (vaak) een praktische oplossing. NOOT: De kleurverschillen met mijn compacte oude Powershot, ook Canon, zijn soms stuitend. De powershot heeft minder scherpte (op grote afstand!) en minder Mp's maar qua kleur wint hij / zij (meervoud) het in veel gevallen van de DSLR-sensor. (foto direct uit camera zonder nabewerking.)
5,, 4,, 3,, 2,, 1,,: Thunderbirds are go!

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 11 aug 2019 09:12

Thunderbird 1 schreef:
10 aug 2019 16:35
op een gegeven moment wordt het lastig 'de norm' te vinden / die vast te houden.
Daarom houd ik een vaste waarde voor de kleurinstellingen aan. Bij lange dagen moet je daar dan weer van afwijken omdat de kleurtemperatuur gaandeweg de dag verandert. Dat is wat je ziet in de oorspronkelijke foto 64: die is vroeg in de ochtend genomen met nog wat geel-oranje licht. Terecht dus dat je opmerkte dat er meer blauw in kon.
In de studio, waar ik veel tijd beroepshalve door breng heb ik daar geen last van en bij een korte foto-repo ook niet. Dat is gewoon grijskaart gebruiken of vaste instelling in de camera's.
Thunderbird 1 schreef:
En dan hou je altijd nog de vraag hoeveel tijd je per foto's kan en wilt besteden om te optimaliseren & experimenteren.
Ja, altijd een goede als je met heel veel foto's thuis komt. Mijn insteek is altijd; basisbewerkingen om de werkelijke situatie zoveel mogelijk te benaderen. Experimenteren doe ik wel eens maar dan met een foto die eigenlijk te mislukt is om er een natuurgetrouwe bewerking van te maken.
Thunderbird 1 schreef:
Je zou nog kunnen experimenteren met (weinig!) contrast verhogen of wat mijn voorkeur zou hebben, nog ietsje met de histogramwaarden te schuiven, m.n. donker en midden. bv. 2 puntjes donkerder en de midden tonen naar 97-96 of 95? of zo. Net wat jij lekker vind.
Foto 64a is in feite overbelicht nu. Ik heb 'm net nog in de converter gehad en het witte vlakje achter bij de uitlaat is uitgebeten door de laatste aanpassing. Dat is bij deze foto weer hersteld:

64b.
Afbeelding

In de RAW converter kun je net als in Photoshop de ALT toets vasthouden bij het schuiven van de waardes. Je krijgt dan te zien welke gebieden dicht gaan lopen. Op foto 64b zijn de center tank en het rechter wiel blauw, wat inhoudt dat er nog detail in zit. Als deze zwart worden met ALT ingedrukt, dan is alle detail verloren.
Thunderbird 1 schreef:
Canon heeft m.i. te vaak iets te veel 'rood' of donkergeelzweem
Klopt. De 5D mark 4 heeft echter een WB White priority instelling die al een stuk beter is. Erger nog is, werken met de 1D en 5D samen. De 1D is zo rood dat die temperatuur-instellingen enorm afwijken vergeleken met de 5D.

Bedankt voor je inbreng. Wordt gewaardeerd.

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 12 aug 2019 10:39

Na aanleiding van je PM:

Werkelijke kleuren is inderdaad een discussie op zich. Dat ligt een beetje aan het type fotografie. Productfotografie heeft dat bijvoorbeeld wel nodig. In het echte leven corrigeren je hersenen kleurafwijkingen automatisch. Wit wordt dus wit zoals het brein dat interpreteert. Op een foto valt zo'n kleurafwijking eerder op omdat je deze in de werkelijke omgeving bekijkt. Diezelfde werkelijke omgeving dus, die je hersenen corrigeren. Wijkt de foto daar van af, dan zie je dat gelijk. Daarom is het belangrijk dat bij product-, model/portret- en voedselfotografie wit/grijs ook echt wit/grijs is.

Vliegtuigen in de nacht fotograferen is tricky. De lampen zijn inderdaad vaak oranje van kleur. Bij dat soort foto's heb ik zelf de neiging om dat te corrigeren omdat de mens helemaal niet gewend is om naar oranje foto's te kijken. Meestal kies ik ervoor om dan maar niet te fotograferen of alleen op platformen waar het licht meer naar wit neigt. Ik ben het met je eens dat je dan niet alle zweem eruit moet halen.

Ik kan de camera's wel sturen dat ze de standaard kleurbalans anders pakken maar dat geldt alleen voor JPEG's zoals bij alle instellingen (contrast/scherpte/highlight protection, etc.). Uiteindelijk ga ik er in RAW mee aan de gang met een Adobe RGB startprofiel. Dan is die kleuraanpassing van de camera niet meer aanwezig en dus overbodig en alleen zichtbaar in de preview van de RAW file.

sgvolkel
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door sgvolkel » 12 aug 2019 20:41

Ja, deze hobby houdt je écht goed bezig!
Top hoor, zoals je met bewerkingen om gaat!
T-Opa²

bvdboomen
SGV Pro
SGV Pro

Bericht door bvdboomen » 13 aug 2019 11:58

sgvolkel schreef:
12 aug 2019 20:41
Top hoor, zoals je met bewerkingen om gaat!
Ja hè? :D
Als ik het zo terug lees, dan klinkt het allemaal veel en ingewikkeld maar het meeste van het werk wordt bij foto 1 van een serie gedaan. De rest kan dan met minimale aanpassingen volgen.

bvdbogaert
SGV Top user
SGV Top user

Bericht door bvdbogaert » 14 aug 2019 20:10

Mooie aanvulling Ben. Tsja daar in Japan is iedere bak de moeite waard, wat een kleuren en types :shock:

Vwb de bewerkingen: altijd leuk om te lezen hoe jullie dat aanpakken. Persoonlijk vind ik het verschil, tussen je 'gele' en 'blauwe' Phantom dermate klein dat het geen meerwaarde heeft voor mij als kijker. Maar goed, het beoordelen van kleur blijft toch een vak apart.

Plaats reactie