Pagina 1 van 1

Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 21 okt 2017 17:05
door BirdieBarty
Beste SGV maatjes,

Inmiddels op Facebook al een hit aan het worden en de vraag vanuit meerdere spotters om hier ook een topic over te maken.
Het nachvliegen komt er al bijna aan en bestuur en alle vrijwilligers van SGV hebben 3 prachtige basisbezoeken geregeld.
Afgelopen jaar veel vraag binnen gekomen betreft camera settings.

Hierbij het topic om je ervaringen te delen:

Goede tips van Herman. Aanvullende info die ik graag met jullie zal delen. Samen met Nikon Ambassadeur Michiel Buise zijn we hard aan het trainen voor aankomende avondvluchten. Michiel is de specialist fotograaf van heel Nederland als het komt op cityscapes, nightscapes etc. Hierbij alvast wat tips om te oefenen.

Zie het onderstaande stappenplan om te oefenen:
1. Zorg voor een stevig tri-pod.
2. Zorg dat je UV filter af van je lens is.
3. Zorg dat al je automatische instellingen op MANUAL staan.
4. Zorg dat je AUTO-FOCUS uit staat
5. Zet je AUTO-ISO uit en zet deze op 100 !!!!
(Er zijn fotografen die allerlei meningen gaan roepen, luister naar de specialist en zet hem op ISO 100).
6. Zet je LIVE view aan en gebruik de + button om op een detail van de F-16 te plussen. (je kan niet genoeg plussen). En ga hierop MANUEEL scherp stellen!!!
7. Zet je wit balans van de AUTO stand af. Gebruik eens een gloeilampje voor veel mooiere effecten. (RAW schieters kunnen dit toch later aanpassen.
8. Gebruik de volgende instellingen: 13' en een diafragma van F8
9. VERGEET JE OORKAPPEN NIET !!
10. Kijk en GENIET van de mooie mogelijkheid die je hebt.

Lukt het niet.. geen paniek... je kunt beter een te donkere foto hebben dan te onscherp. Succes!

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 21 okt 2017 18:13
door bvdbogaert
Goeie tips Bart. Wel een paar aanvullingen, vorig jaar stonden de kisten nauwelijks lang genoeg stil voor een plaatje van 13 seconden (zeker op de hotpitt spot was dit vaak nog geen half minuutje), met scherpstellen erbij is de tijd dan kort. Met je diafragma wat verder open kun je de open tijd beperken tot enkele seconden en kun je dan ook een paar plaatjes meer maken (wat langer of kortere belichtingstijden uitproberen) Op de ORP bij kop 24 was het heel donker (bewolkt weer, geen maan). Bij 400 iso en f4 had ik daar nog 15 seconden sluitertijd en dat leverde eigenlijk maar 1 goede plaat omdat de mannen niet lang genoeg stilstonden. Verder natuurlijk van belang dat je je workflow van te voren een paar keer oefent door in het donker al eens wat anders te fotograferen ( autos voor een stoplicht komt wel overeen qua beweging en tijd) zodat je niet staat te hannessen als het moment daar is.

Groet ook Bart

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 21 okt 2017 21:29
door BirdieBarty
Dat is inderdaad wel een goede tip. Maar ben bang dat de begeleiders moeilijk van te voren kunnen zeggen of de piloten ff 60 sec. stil willen staan. Hun hebben ook een missie (training) te doen.

Wat misschien wel leuk om te oefenen is. ‘s avonds naar Soesterberg gaan. Neem je 2-3 zaklampen mee zet je hem op de Sabre of Spitfire buiten. Ik denk dat je dan heel mooie foto’s kunt maken ter oefening.

Wat misschien ook wel handig is om te vertellen naast bovenstaande tips is om je batterijen te controleren en volledig op te laden. Daarnaast zet je format eens in RAW. Achteraf bewerken heb je veel meer beeldinformatie beschikbaar.

Ik zal eens kijken of ik een filmpje binnenkort kan posten.

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 22 okt 2017 11:47
door Thunderbird 1
hoi

ja, een cityfoto maken is wel wat anders, dus, oefen eens met straatverkeer, maar ook eens met povere verlichting.
Een vrij lange sluitertijd is prima te doen, (stilstaand onderwerp) zeker met statief of andere vaste ondergrond. maar hee, doe het ook eens uit de hand!! à la pro-stijl oude school.

--bij een bewegend onderwerp is het anders. "lang open is beweging creëren".

-- 100 iso is standaard. maar tot en met iso 400 / 500 heb ik fraai resultaten gemaakt (zonder pro-camera.) maar bv richting 800-1000 iso vind ik niet meer mooi. maar zelfs dan: tis Beter dan niks.

-- AF uit? Doe ik alleen als hij niet (goed / snel) pakt.

-- Pas op: de tijd vliegt hoe dan ook!

-- Iedere camera heeft de functie zelfontspanner / timer of je kunt een draadontspanner gebruiken. We weten toch allemaal dat dat kan?

-- :idea: Flitsen? Vooraf vragen!? / never-nooit-niet als er een vlieger in zit? :idea:

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 23 okt 2017 14:08
door Marien
Ik zelf wil ook nog weleens met een kortere sluitertijd beginnen (bijv 5sec.) , juist omdat je niet weet hoe lang ze stil staan en daarna wat opbouwen met langere sluitertijden. Verder prima tips.

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 02 nov 2017 19:26
door sgvolkel
Hermen Goud
21 oktober om 14:56
Nu het avondvliegen weer gaat starten en zowel de vliegbasis en SGV de mogelijkheid biedt om leden daarbij aanwezig te zijn leek het mij een goed idee (na overleg met de moderators hier) om tips te delen die het succes van F-16's fotograferen in het donker kunnen verhogen.
Mocht je tips hebben, plaatst ze gerust hieronder.
Nu ben ik zelf absoluut geen expert op dit gebied, maar heb een tip die wellicht voor iemand behulpzaam kan zijn.
Wanneer de omstandigheden erg donker zijn, kan het voorkomen dat je camera niet kan scherpstellen.
Wat dan kan helpen is de Live view van je camera aanzetten, de lens op MF (manual focus) en maximaal inzoomen met op je viewer. Afhankelijk van je lens zou ik ook die inzoomen op het onderwerp en op zicht scherpstellen. Hierna kun je de foto maken, waarbij je de keuze hebt dit via liveview te doen of alsnog via de zoeker. Zolang je de lens maar niet terug zet op AF. Uitzoomen is geen probleem, inzoomen nadat je scherpgesteld hebt wel, dit zal minder nauwkeurig zijn.
Een andere tip die ik heb; neem een stevig statief mee, zet daarvan de middenzuil bij voorkeur niet omhoog ( je kunt beter gebukt staan dan het risico te lopen dat de middenzuil beweegt door het gewicht van je camera en je een onscherpe foto als resultaat heb.

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 02 nov 2017 19:38
door sgvolkel
Hans van Lierop
En heb je een lens van bijvoorbeeld Canon dan de IS uitzetten! Eventueel je tas aan het statief hangen,de mijne heeft een haak in het midden,geeft ook meer stabiliteit!

Marco Kok "
Gebruik een afstandbediening voor het maken van de foto's of met een timer (ipv op de zelfontspanknop te drukken)

Michael de Boer
Inderdaad, de 2 sec. timer gebruiken.

Bram Beurskens
Misschien is het handig om nu al te oefenen met bijv. gebouwen die verlicht zijn of auto's bij een verkeerslicht.

Hermen Goud
Eindhoven Airport P4 is een goeie plek als je ook op vliegtuigen wilt oefenen.

Michael de Boer
Let op de andere fotografen en begeleiders om je heen. Zorg dat je niet door hun beeld heenloopt en dat iemand anders niet voor jouw lens doorloopt. Je bent niet alleen op de wereld!

Michael de Boer
Als je bij de floodlights fotografeert, kan het het overwegen waard zijn toch de sluitertijd relatief kort te houden (bijv. door de ISO iets op te schroeven) omdat je anders een bewogen vlieger in de cockpit hebt zitten.

Michael de Boer
En let op de achtergrond! Langsrijdende combi’s bijv. kunnen grappig zijn, maar meestal vind ik die strepen teveel afleiden van het hoofdonderwerp.

Theo Rombout
De begeleiders vragen om de combi elder te parkeren; niet achter de F-16's

Hermen Goud
Voor diegene die het veld op mogen tijdens het avondvliegen, zet je lens niet op 18mm, mocht je die hebben. Je staat er dan wel erg dicht op en belemmert het zicht voor diegene met een APS-C en 24-105 combi's.

Freek van Buul
Op verlichte platforms witbalans op lage K waarde is overwegen waard.

Hermen Goud
Tijdens een eerdere shoot zie ik dat de kleurtemperatuur varieerde van 3600 tot 4000. Niet al te grote verschillen, maar ik zou hem op auto laten staan, zeker als je in JPG werkt. De lichten zelf zijn wit, geen natriumlampen gelukkig.

Chris Schenk
Ik ben geen expert, maar zal de instellingen van mijn (gelukte) foto’s van vorig jaar er nog eens op na slaan. Bij de hot (refuel) pit was het relatief makkelijk omdat er dan lampen op de kisten staan. Mijn mooiste foto vond ik echter toen er eentje da...Meer bekijken


Hermen Goud
Dat klopt, je hebt echter maar weinig tijd en daarna moet je wachten vanwege de hete uitlaatgassen

Michael de Boer
Mee eens!

Theo Rombout
Mooi, zo'n discussie. Gebruik de tips en ervaringen van anderen om jouw opnames te verbeteren. Conclusie: vaste regels voor nachtfotografie zijn er niet. Naar mijn mening zit Marcel er het dichtste bij: meten is weten.

Je zult het moeten doen met jouw ervaring en apparatuur; oefen thuis alvast in het duister en leer je camera instellen bij dit soort omstandigheden: gebruik van een flitser is tijdens het nachtvliegen uit den boze. Gebruik eventueel een zaklamp met lage lichtopbrengst om de instellingen aan te passen vóórdat er vliegtuigen te zien zijn. Weet je ook het knopje te vinden om het instelscherm van je camera te vinden?


Olaf Kerkhof
Het blijft toch: "trial & error". Afgelooen jaar m'n sluiter vast op 30 seconden ingesteld ( we stonden bij de/het ORP, rijdt de kist na 25 seconden weg.... weer wat geleerd: ik gebruik "bulb mode" ( heb een Nikon) en een draadontspanner. Hopelijk dit jaar nieuwe kansen met de nieuwe lens!

Marcel Bos
Met een stilstaande kist of helikopter, wat is daar dan de overeenkomst in Roelof-Jan? Ik zal wel te dom zijn maar ik probeer het nog maar eens. Jij kiest ISO100 en F9 en 6sec, ik neem even aan dat je manual werkt. Je weet de lichtomstandigheden klaarblijkelijk vooraf al. En ik zie Olaf trial en error schrijven, gevolgd door een Bulb keuze, waarom dat dan? Puur om snel "los" te kunnen laten als de kist er vandoor gaat? Vroeger met Kodachrome 64 moesten we ook eerst nadenken en meten, je kon immers niet even terugkijken om het resultaat te checken, weet je nog Theo?

Roelof-Jan Gort
Marcel Bos, wat betreft een stilstaande kist (bijv F-16) is een lage sluitertijd uiteraard niet belangrijk. Met een helikopter die staat te draaien is een lage sluitertijd wel aan te bevelen. Met nachtfotografie ga ik ervan uit dat het goed donker is. Uiteraard moet je goed kijken naar de omstandigheden ter plekke. Het scherpstellen kan met operationele toestellen dan wel een dingetje zijn omdat je dan niet met externe lichtbronnen mag werken ivm de NVG's.

Mike Schoenmaker
Rare discussie dit. Er zijn meer wegen naar Rome.
Lage sluitertijd bij draaiende heli's kies je alleen als je een disc wilt krijgen. Maar bij een Apache bv gaat dat niet lukken. Die heli wiebelt nl steeds een beetje als het toestel nog op de grond staat.
Extra lichtbronnen kan best, alleen niet tijdens operationele omstandigheden bedoel je neem ik aan.

Robert Verbrugge
Blijft toch situatie afhankelijk. Ik gaf laatste keer met
Avondvliegen de tip om de eerste platen met zo kort mogelijke sluitertijd te maken, omdat de kist een sessie eerder maar een pakweg halve minuut gestopt had. Degenen die de derde avondvliegsessie hadden afgelopen jaar, weten waar ik het over heb. De meesten hadden strepen omdat de kist te snel weer ging rollen...


Olaf Kerkhof
idd exact dat, ik gokte afgelopen jaar mis met m’n vooraf ingestelde 30 seconden, nu ga ik voor bulb mode, dan heb ik iig de kist stilstaand en dus, hopelijk, scherp. Bij de ORP staat de kist niet in de lampen, dus is 25 seconden nog best kort imho. Bij de hot pit refuel is het anders, daar staat de kist in de lampen, dan is het voor mij F9 en sluitertijd naar gelang de lichtmeting aangeeft. Iso zal op 320 staan.

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 03 nov 2017 11:32
door Thunderbird 1
Bij het vertrek van de Jordanen moest men (ruim) achter de ILS blijven. Dat was iets nieuws meen ik.
De vraag is dan ook of de 'bekende' plek bij de ORP (of elders) straks überhaupt wel bereikbaar is.
We zijn immers afhankelijk van wat de KLu - VKL ons biedt.
Afwachten en hopen op mooie plaatjes. :wink:

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 04 nov 2017 17:52
door sgvolkel
Deze plek was aangewezen, aangezien er her en der gewerkt werd aan het rolbanenstelsel en de "reguliere" fotospot tijdelijk niet bereikbaar waren.

En inderdaad: we zijn altijd blij met de mogelijkheden :)

De mooie plaatjes hebben we intussen al wel gezien ( op Facebook welliswaar....)

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 18 nov 2017 10:24
door bvdboomen
sgvolkel schreef:
04 nov 2017 17:52
De mooie plaatjes hebben we intussen al wel gezien ( op Facebook welliswaar....)
Tot voor kort kon ik zonder account mee kijken maar nu moet er voortaan ingelogd worden waardoor ik het helaas niet meer kan zien.

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 18 nov 2017 10:51
door sgvolkel
bvdboomen schreef:
18 nov 2017 10:24
sgvolkel schreef:
04 nov 2017 17:52
De mooie plaatjes hebben we intussen al wel gezien ( op Facebook welliswaar....)
Tot voor kort kon ik zonder account mee kijken maar nu moet er voortaan ingelogd worden waardoor ik het helaas niet meer kan zien.
Even lid worden van onze Facebook pagina dan ;)

Re: Nachtvliegen 2017

Geplaatst: 18 nov 2017 12:30
door Thunderbird 1
of foto's gewoon -ook- op het forum zetten??

Er waren er op 16-11-2017 vier fighter jockeys die even stopten bij de Hot Pit Refuel.
De tijdsduur varieert; kort, (bijna) te kort, net lang zat, als je snel bent enz.).

2 tips voor langs de Hot Pit Refuel,

Doel:
De door fel wit kunstlicht verlichte rolbaan minder in beeld krijgen, en het vliegtuig prima in beeld hebben.

--blijf ruim achter de denkbeeldige parallellijn met de betonnen paal; 4, 5 of méér meter achter die lijn gaan staan is beslist beter.

-- Het statief daar iets lager zetten is een volgend trucje om dat uitbijtende witte licht zoveel mogelijk uit beeld te houden
noot: onder de 20-30 cm krijg je mogelijk een van de armaturen voor de wielen, tenzij je schuin t.o.v de het verlichte deel gaat staan.
Hou wel dezelfde afstand t.o.v. van die denkbeeldige lijn aan.

ps. De F-16's komen van rechts aanrollen, behalve als ze van links komen. Van allebei de kanten kan ook, zoals op 16-11.