Jachtvliegtuigen en helicopters gaan weer avondvliegen

Voor berichten m.b.t. Vliegbasis Volkel

Moderators: sgvolkel, Zonan Adolfse, T-O

Gebruikersavatar
sgvolkel
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2722
Lid geworden op: 21 jul 2005 21:59
Contact :

Jachtvliegtuigen en helicopters gaan weer avondvliegen

Bericht door sgvolkel » 04 jan 2021 10:05

Van de Koninklijke Luchtmacht wordt verwacht dat zij 24/7/365 inzetbaar is en blijft waarbij veiligheid voorop staat. Hoewel Nederland veelal binnen zit, vanwege COVID-19, blijft de luchtmacht vliegen. Dit doen we momenteel meer dan normaal boven Nederland, omdat de mogelijkheden in het buitenland nu vanwege COVID-19 beperkt zijn. Dit zal te zien en te horen zijn. De oefeningen en trainingen worden zoveel als mogelijk verspreid over Nederland.

Avond/nachtvliegen
Vanaf volgende week start het vliegprogramma voor 2021. De vliegtuigen en helikopters zullen dan weer dagelijks gaan vliegen. Daarnaast gaan vanaf maandag 11 januari 2021 jachtvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht weer in de avonduren vliegen. In de weken 2, 3, 6, 7, 10 en 11 wordt er van maandag tot en met donderdag gevlogen tot uiterlijk 23.00 uur. Op vrijdag vinden de vluchten alleen overdag plaats en de laatste vliegavond is op 18 maart 2021.

De helikopters en transportvliegtuigen oefenen het gehele jaar, ook in de avonduren. Tijdens avondvliegen keren de helikopters uiterlijk om 23.00 uur terug op vliegbasis Gilze-Rijen. Na 22.00 uur keren de helikopters uitsluitend terug op de vliegbasis, wordt er niet lokaal gevlogen en worden er geen circuitoefeningen boven de vliegbasis uitgevoerd.

Trainen in de avond is nodig omdat daadwerkelijke inzet van vliegtuigen en helikopters voornamelijk plaatsvindt bij duisternis. Speciaal voor het vliegen bij duisternis heeft de vlieger de beschikking over sensoren en geavanceerde nachtzichtapparatuur, de zogeheten Night Vision Goggles (NVG). Door deze NVG’s ziet de vlieger alles in groentinten en daarbij is het zicht ook nog eens beperkt, alsof de vlieger door twee kokers kijkt. Het trainen is daarom pas zinvol als het volledig donker is.

Het vliegen met de jachtvliegtuigen vindt veelal plaats boven zee, maar het is ook noodzakelijk om tijdens duisternis boven land te vliegen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de militaire vlieg- en oefengebieden boven Friesland, Drenthe, Overijssel en Brabant.

Oefeningen
Naast de reguliere trainingen zijn er aan het begin van het jaar ook oefeningen gepland. Zo wordt op 12, 13 en 14 januari samen met de Koninklijke Landmacht geoefend nabij de Marnewaard en de oefenrange op Vlieland. Deze training is nodig om de doelaanwijzers op de grond, de zogenaamde Forward Air Controllers (FAC), op het vereiste niveau te houden.

Helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) beoefenen van 25 januari t/m 12 februari tactische elektronische oorlogsvoering boven Midden- en Oost Nederland. De oefening “TAC EW” vindt plaats op weekdagen tussen 09.00 uur en 22.30 uur. Gedurende deze oefening worden helikopterbemanningen en loadmasters opgeleid en getraind in omstandigheden waar Electronic Warfare (EW) en het vliegen onder verhoogde dreiging een grote rol speelt. TAC EW is een gezamenlijke oefening van het DHC en eenheden van de landmacht.

Dagelijks vliegprogramma
Naast de bovengenoemde oefeningen wordt, zoals altijd, vanaf de vliegbases dagelijks gevlogen om onze mensen op te leiden en vlieg- en gevechtsvaardigheden op peil te houden. Dit doen we veelal samen met onze partners op land zoals de Koninklijke Landmacht, Koninklijke Marechaussee en de politie. Maar ook op zee met de Koninklijke Marine. Alleen zo blijft de luchtmacht inzetbaar op elk moment; om ons luchtruim te bewaken, om missies uit te voeren wanneer gevraagd en civiele autoriteiten te kunnen bijstaan zoals bij grootschalige brandbestrijding.

Informatie
Wilt u meer weten over deze en andere vliegbewegingen? Kijk dan op luchtmacht.nl/vliegbewegingen of NOS teletekst pagina 766.
T-Opa²

Plaats reactie